Hverdagslivet, Sygdom

5 råd til at leve med en kronisk sygdom

I kender det nok. Hverdagen presser på og der er mange ting I skal have ordnet. Arbejdet eller studiet kalder, arbejdsopgaverne hober sig op ligesom vasketøjet og det sociale liv ligger i en støvet kasse i hjørnet og er ikke blevet taget op i uendeligheder. Det kan være svært at forene et normalt fungerende liv med en kronisk sygdom.

Det kan for udefra kommende personer være vanskeligt at forstå, hvorfor man som kronisk syg ingen energi har eller hvorfor man har brug for en middagslur på 2 timer midt på dagen, når man nærmest intet har udrettet om formiddagen. Derfor har jeg samlet mine 5 bedste råd til, hvordan du lever med en kronisk sygdom.


Råd til at leve med kronisk sygdom

  • Skab gode vaner for dig selv i hverdagen. På den måde frigiver du energi, som du kan bruge på andre ting
  • Prioriter din tid og kend dine begrænsninger. Det nytter ikke at du bruger al din energi på én enkelt ting, hvis det betyder at resten af din dag eller uge er ødelagt
  • Accepter dine begrænsninger og implementer dem i din hverdag. Lad dig ikke gå på af ting, som du alligevel ikke kan ændre. Vend dem i stedet til noget positivt og se fremad. Det er langt nemmere at få noget ud af livet, hvis du ser positivt på tingene fremfor at ligge i fosterstilling i hjørnet
  • Giv dig selv plads og lov til at lave ting som gør dig glad. Det er vigtigt at have sit sind med, ellers kommer du ikke særlig langt. Men samtidig er det også vigtigt at give dig selv lov til at komme ud med dine frustrationer
  • Vær åben om dine tanker og problematikker. Det hjælper at snakke om tingene. Har du ikke lyst til at dele dem med din omgangskreds, så begynd at skrive dem ned. Husk også at du altid kan søge hjælp hos din læge

Min historie

Jeg selv lider af en kronisk bindevævssygdom Fibrodysplasia Ossificans Progressiva (FOP). Fra den tidlige barndom og frem til nu har FOP gradvist taget mere og mere af min mobilitet. Det har i perioder har været virkelig svært at forholde sig til. Det har især været svært for mig at acceptere, at jeg ikke længere er så selvhjulpen, som tidligere. I 2018 faldt jeg desværre og brækkede mit knæ, hvilket har medført, at jeg hurtig bliver træt og har smerter. Derfor bruger jeg en stor del af min tid i sengen, da det er det sted, som påvirker det mindst.

Bruddet tog hårdt på mig. Året forinden havde jeg trænet mig op til at kunne gå 7 km, efter et hoftebrud tilbage i 2014. Men som tiden gik, lærte jeg at kende mine nye begrænsninger. I dag ser jeg mange fordele ved min nye situation. Alle de ting, som før i tiden var en begrænsning for mig i forhold til at bevæge mig rundt, er ikke længere en hæmsko for mig. Samtidig har jeg stadig mulighed for at gå rundt derhjemme, hvilket hjælper mig rigtig meget i min accept af min nye situation.

Giv ikke op, tingene skal nok blive bedre


Min hverdag som kronisk syg

Til hverdag læser jeg på UNI, så min hverdag er meget præget af studie(tider), hvilket tager hårdt på kræfterne. Jeg har til vane at gøre alt til UG, men må erkende, at min krop ikke kan holde til det. Jeg har flere gange været nede med stress og er nødt til at passe på mig selv. Jeg har derfor fundet en utrolig dejlig ro i hækling, hvor jeg kan koble 100% af for dagligdagens stress. Det er vigtigt for mig at kunne fordybe mig i noget, hvor jeg glemmer sygdommens begrænsninger og samtidig får en følelse af, at jeg kan gøre ting ligesom alle andre. Bloggen her er ligeledes min måde at tale ud om de store begivenheder og omvæltninger som sker i mit liv, både sygdomsmæssigt men også personligt.

Har du selv en kronisk sygdom eller har du andre gode råd, så skriv dem endelig i kommentarfeltet så jeg kan udvide listen med råd til at leve med kronisk sygdom (:


Glem ikke at tilmelde dig mit månedlige nyhedsbrev, på den måde går du aldrig glip af et indlæg igen!


Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *